خیال باطل نکنیم، نه الان سال 68 است و نه ما مجاهدین خلق!


در این روزها هر خبر اعدامی که از هر جای ایران به گوش می‌رسد همه را خود به خود به یاد تهدیدها و ترعیب‌های همیشگی قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی می‌اندازد و هر اعدامی از طرف جنبش سبز اقدامی در راستای شروع اعدام‌های شصت و هشتی تلقی می‌شود. اما از نظر نویسنده دو موضوع فراموش شده است.

یکی این که ما سازمان مجاهدین خلق نیستسم و هم از نظر هدف و هم از نظر روش و منش هیچ رابطه و شباهتی به آن سازمان نداریم. ما رهبران باتدبیری داریم. ما میرحسین و کروبی را داریم که در اوج هیجان مردم را به آرامش و عدم خشونت دعوت می‌کنند و هیچ‌گاه نخواستند کبریتی باشند بر انبار باروت. در حالی که از شواهد تاریخی پیداست رهبران سازمان مجاهدین خلق منتظر فرصتی برای اسلحه به دست مردم دادن و به خیابان ریختن و نبرد و تن به تن داشته‌اند. از نظر جمعیتی هم قیاسی میان جنبش سبز و آن سازمان نیست. اما تفاوت اصلی در این‌جاست که اعضای مجاهدین بدون شک مردم ساده‌لوحی بوده‌اند و هستند که اسیر دست رهبران ناکارآمد و بی‌تدبیر بوده‌اند که مردم را فدای خواسته‌های خود کرده‌اند و امروز در جنبش سبز چیزی به نام رهبر وجود خارجی ندارد و شاید از روی احترام و ارادت باشد که موسو کروبی و خاتمی را رهبر می‌نامند.

دوم این که شرایط موجود امروز با شرایط آن روز متفاوت است. به اعدام‌های شصت و هشتی کم‌تر کسی اعتراض کرد. کسی هم که مانند  آیت الله منتظری همچین کاری کرد به شدت مورد اعتراض قرار گرفت. در آن زمان حکومت جمهوری اسلامی طرفدارانی پر و پا قرص و بسیار بیش از موافقان‌اش داشت چه سیاسیون و چه مردم عادی اما حالا مخالفین به صورت خودجوش و نه به صورت سازمان یافته و با تکنیک‌های نوین و صلح‌جویانه پا به میدان گذاشته‌اند.

این که بگوییم حکومت قصد چنین اعدام‌هایی را دارد شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد. چون نه نیروی حکومت همچون آن سال‌هاست و نه مردم این دوره مانند آن دوران به دور از سیاست. حالا مردمی در ایران زندگی می‌کنند که به خاطر برگزاری یک مراسم یادبود برای شهیدی یا مرجعی جان‌شان را کف دست می‌گیرند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

avaln sale 68 nabood sale 67 bood. dovoman shoma mesle inke hanooz edam

va kahrizak ra nemidanid
ya shoma moghei ke edame dasteh jami mishe ra doost nadarid. aghaye Montazeri vaghti eteriz kard be edamha dar 67 tanha Khomeini maloon narahat shod va oora azghaem maghami bar kenar kard na inke be shedat mored
eteraz gharar gereft . Etefaghan kari ke Montazeri kard be onvane mavazeh khoob dar tarikh sabt shod va hamin bae shod ke dar ghalbe mardom ja gereft va agar dar hakemiat bood ke mesle khamenei maloon bood. pishnahad mikonam ba tarikh barkhord siasi nakonid