راهِ فراری نیست، وطن به خون‌خواهی‌یِ فرزندان‌اش برخواسته

دیگر ممکن نیست که ظالمی، لحظه‌یی، در ایران، رنگِ آرامش را ببیند. دیگر باور نخواهم کرد که شکنجه‌گری، در ایران، خوابِ یک لحظه‌ی بدونِ ترس از مجازات را ببیند. محال است که جنایت‌کاری، حتا برای کم‌تر از یک لحظه، بیارامد.تحملِ ظلم، برای همیشه بارش را از این مرز و بوم بسته. وقتی این همه درد روی هم انباشته شود، وقتی این همه درد، کوهِ درد را بسازد، کار تمام است مگر نیرویی بزرگ‌تر و قدرتمندتر از درد و جماعتی نیرومندتر از جماعتِ دردمند وجود دارد؟ مگر غیر از این است که همیشه دردمندان بر ظالمان پیروز شده‌اند؟ وقتی که پای اندیشیدن و خواستن در میان است، سلاحی از این دو بالاتر وجود ندارد.

ایرانی بدون ایران، ایرانی نیست و ایرانی که آزاد نباشد، زیبا نباشد، سربلند نباشد و فریادِ دردمندان‌اش به فلک نرسد، ایران نیست. باور می‌کنم که این صدای وطن است که به خون‌خواهی از فرزندان‌اش فریاد می‌کشد و فرزندان‌اش را به فریاد کشیدن فرا می‌خواند. کسی که برای هم‌وطن‌اش فریاد نکشد، دردِ هم‌وطن‌اش به درد نیاوردش، خونِ گرمِ هم‌وطن‌اش که زمین می‌ریزد، خون‌اش را به جوش نیاورد، نام ایرانی برای‌اش زیادی است. شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند که هم‌دردی کردن، دردمند شدن است. این‌ها یا نادانند، یا این که زیرِ سایه‌ی هم‌دردی کردن با دردمندان و دست دراز کردن جلوی ظالمان، به پست‌ترین اعمال انسانی مشغولند.

برای درد کشیدن، درد بسیار است. زندانی هست، ظلمهست، شهید هست، فقر هست، کودک هست، حق هست، فساد هست، ولی اصل خودِ خودِ درد است و از میان بردنِ درد. یک نسخه بیش‌تر برای این همه درد، که گوشه‌یی از همه‌ی دردها هستند، وجود ندارد، اندیشیدن، تلاش برای برابری، جنگیدن بر علیه ظلم و بدونِ هیچ شرط و مزدی و درخواستی، برای این‌ها مبارزه کردن. انسان‌ها برابر به دنیا می‌آیند و هرگونه نابرابری، نشان از ظلم و جور و فساد دارد و برابری حقِ هرکسی است که بی‌طرف نیست.
 


 هرانا - اجراي حكم حبس پيمان عارف

هرانا -  یک عضو کمیته ویژه مجلس فاش کرد: تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه محرز شد

سحام - در پیام تبریک کروبی به لاریجانی تاکید شد: رسالت شما برای برگشت اعتماد ملی دو چندان است
سحام - قاضي پرونده كشته شدگان حوادث اخير: برخوردهاي غيرشرعي با برخي افراد بازداشت شده ناشي از بي درايتي برخي مسولان است
سحام - مریم باقی در نامه ای خطاب به رییس قوه قضائیه: هرج و مرج و بی قانونی بیداد می کند، به داد مردم برسید
سحام - در مورد اظهارات قوچانی: جلالی خبر داد اما باقی تکذیب کرد
سحام - به دنبال انتشار آماري از دفن كشته شدگان حوادث اخير منعكس شد: اخبار ضد و نقیض در مورد مسئول بهشت زهرای تهران
سحام - ذوب‌آهن به روس‌ها می‌رسد یا به بورس؟ رد پای روس ها در ذوب آهن
گویا -  بازداشت تکان دهنده يک دانشجو و شکنجه وی در بازداشتگاه
گویا - پاسخ آيت الله منتظری به نامه ۲۹۳ نفر از روشنفکران و نخبگان: اعلام‏ ‏کنند اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هيچ کس هم حق‏ ‏اعتراض ندارد



آزاد باشیم

هیچ نظری موجود نیست: