چه ریاست جمهوری، چه کانون وکلا و چه هیئت فوتبال، در ایران انتخابات سالم برگزار نمی‌شود

http://radionawa.com/Img/NewsN/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA--_111.jpg

این حقیقتی است که در ایران هیچ انتخابات سالمی برگزار نمی‌شود. از انتخابات شورای دانش‌آموزی مدارس گرفته تا شورای محله و شورای شهر و مجلس و ریاست جمهوری. از آن‌جایی که تمامی انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود دارای چند ویژه‌گی است به هیچ هنوان هیچ انتخاباتی سالم از آب درنمی‌آید.

1- بدون شک رد صلاحیت‌های گسترده توسط برگزارکننده‌گان شاخص‌ترین دلیل برای سالم نبودن و پاک نبودن انتخابات است. وقتی کاندیداهای اصلاح‌طلب،‌میانه‌رو و محافظه‌کار باد همه و همه به دست یک نهاد محافظه‌کار تأیید شوند نتیجه‌اش می‌شود انتخاباتی ناپاک و به دور از آزادی و استقلال، چرا که یک نهاد محافظه‌کار (برای شورای نگه‌بان) سلیقه‌یی و نه از روی لیاقت و دانش تأیید صلاحیت می‌کند و به شعور مردم توهین می‌کند و از تمامی‌ی اعمال‌اش این برمی‌اید که ما می‌گوییم شما به چه کی رای بدهید. هنوز هیچ مکانیزم مشخصی برای تأیید صلاحیت یا عدم آن اعلام نشده و این یعنی این جریان سلیقه‌یی است.

2- اجرای مراسم رای‌گیری توسط نیروهای محافظه‌کار از جمله بسیج یکی دیگر از عوامل نادرست بودن انتخابات است. نیروهای بسیج یک نیروی نظامی و امنیتی محسوب می‌شوند و همین موضوع دست و پای نماینده‌گان کاندیداها را برای اطلاع‌رسانی و نظارت بر روی برگزاری و شمارش آرا می‌بندد. در ایران نیروهای امنیتی به جای این که در صدد این باشند که تقلبی صورت نگیرد، وظیفه دارند راه‌های اطلاع‌رسانی را ببندند تا نماینده‌گان امکان این را نداشته باشند تا موضوع را با مردم در میان بگذارند.

3- استفاده‌‌های ابزاری از امکانات و مزایایی که متعلق به مردم ایران است یکی از مسائلی است که باید از انتخابات ایرات حذف شود. استفاده از اتبوس‌های دولتی و هزاران نفر را به دنبال خود کشاندن به این شهر و آن شهر هزینه‌های هنگفتی را دارد که دولت روی کار در انتخابات اخیر این کار را انجام داد. صدا و سیمای محافظه‌کار از یک کاندیدی محافظه‌کار حمایت می‌کند.

4- هیچ نهادی وجود ندارد که به اعتراضات مردمی رسیده‌گی کند. نهادهایی هم که این وظیفه به دوش‌شان است انتظار این را دارند که حرف‌شان برای مردم حجت باشد و لازم نمی‌دانند هیچ سند و مدرکی را به مردم نشان دهند.

البته فقط این‌طور نیست که در انتخاباتی نظیر ریاست جمهوری و مجلس این اتفاقات بیفتد. حتا در انتخابات کوچک‌تری نظیر کانون وکلا و حتا هیئت‌های فوتبالی تقلب صورت می‌گیرد و کسی نیست که پاسخی روشن به مردم بدهد. شاید ریشه‌ی این اتفاقات به دورانی بگردد که در انتخابات دانش‌آموزی، هر دانش‌آموزی که پدرش پول بیش‌تری به مدرسه می‌دهد انتخاب می‌شود!

۱ نظر:

Jobove - Reus گفت...

very good blog, congratulations
regard from Reus Catalonia
thank you