هاشمی...شاگرد ممتاز سیاسیت







خوش بین ترین معترضانی که امروز به نماز جمعه آمده بودند فکر نمی‌کردند که هنگام ترک نماز جمعه، دل‌شان پر شود از محبت نسبت علی اکبر هاشمی بهرمانی. آقای رفسنجانی حالا می‌توانی پشتت را نگاه نکنی، چون پشت‌وانه‌یی به نام مردم داری. پشتوانه‌یی به نام مردم داری که قدرتمندترش فقط خدا است و خلاص!





مردم از صبح زود به خیابان‌های اطراق دانش‌گاه آمده بودند. به خاطر شرایط شدید امنیتی که برقرار بود مردم نمی‌توانستند یک جا جمع شوند یا جایی بایستند یا بنشینند، پس بدون هدف راه می‌رفتند. در چشم‌های مردم یک چیز خوب موج می‌زد؛ خواستن! در دانش‌گاه تهران به روی مردم بسته بود، هنگامی که در باز شد، فقط خودت را می‌توانستی ببری داخل و لباس‌های‌ات؛ البته به شرط سبز نبودن! به محل برگزاری نماز که رسیدیم، همه هاج و واج مانده بودند که این جمعیت کی داخل شده؟ مگر درها بسته نبود؟ ر هز صورت چهره‌ی معترضان را راحت می‌شد شناسایی کرد. حتا برخی با مچ‌بند و سربند سبزِ یا حسین آمده بودند.





مراسم قرآن‌خوانی برگزار شد که مردم با شعور و احنرام و سکوت به آن گو دادند. مراسم مداحی برگزار شد و مردم بلاخره راهی یافتند تا فریاد حسین‌حسین شعار ماست/شهادت افتخار ماست را سر دهند. در دانشگاه برای بار دوم باز شد و جمعیتی عظیم وارد شدند که البته د رمقابل جمعیت خارج دانش‌گاه هیچ بودند. در صحن دانش‌گاه بسته می‌شود و مردم که خیلی‌های‌شان با جا نماز در دست آمده بودند پشت در ماندند. اما این راه ندادن چاره‌ی خوبی برای حفظ آبرو نبود، زیرا صدای لرزاننده‌ی مردم بالا رفت و شعارها شروع شد:

الله اکبر
یا حسین...میرحسین...
موسوی...موسوی...حمایت‌ات می‌کنیم...
موسوی...موسوی...رای منو پس بگیر...
خانم‌ها: نصر من الله و فتح قریب...مرگ براین...
خمینی...کجایی...موسوی تنها شده



بلاخره سخنان آقای تقوی تمام شد و هاشمی وارد شد. صدای جمعیت به‌شدت زیاد است. از دور تا دور دانش‌گاه صدای شعارهایی می‌آید که مشخص است صدای معترضان است.

هاشمی...هاشمی...حمایت‌ات می‌کنیم...
هاشمی...هاشمی...سکوت کنی خائنی...

همه منتظرند....

نخستین جمله‌ی هاشمی مستقیم رو به ولت چین است و اعتراض به کشتار مسلمانان: «مسلمنانا در همه جای دنیا جمعیت مستقلی هستند.» صدای جمعیت ده‌ها بار بلندتر از دفعات پیش است. مردم داخل صحن هم که با هزار دوز و کلک وارد شده‌اند به بیرونی‌ها پیوسته‌اند. در این لحظات این شعارها گفته شد:

بگو مرگ برچین...(با صدایی بسیار بلند)
عزه...فلسطین... چه فرقی داره با چین؟...
مرگ بر روسیه...
روسیه...کودتا..پیوندتان مبارک...

هاشمی از مردم می‌خواهد که به خاطر شرایط امنیتی حاکم در اطراف دانش‌گاه از دادن شعار پرهیز کنند. حالا همه خیال‌شان از بابت هاشمی راحت است. هاشمی به مردم سلام کرد. و مردم هم جواب‌اش را دادند. هاشمی حالا بدون ترمز جلو می‌رود. از شورای نگه‌بان می‌گوید که از فرصت به دست آمده برای جلب اعتماد مردم خوب استفاده نکرد. از صدا و سیما می‌گوید که اصل بی‌طرفی را رعایت نکرد. از مسئولین می‌خواهد که به خانواده‌های عزادار تسلیت بگویند و از آن‌ها دل‌جویی کنند. از تبلیغ‌های غلط قبل از انتخابات می‌گوید. از نیاز قانون به تغییر و تحول می‌گوید. هاشمی محبوب شد. به همین ساده‌گی. محبوب شد چون مردم را خوش‌حال کرد. همین!


نه شرقی...نه غربی...جمهوری‌ی اسلامی...
ندای آزادی...سهراب اعرابی...
ننگ ما...شرم ما...صدا و سیمای ما...
بسیجی‌ی واقعی...همت بود و باکری...

هاشمی از زندانیان سیاسی حمایت کرد. مستقیم و قاطع. و این نقطه‌ی اوج ماجرا بود. هاشمی از نیروهای امنیتی می‌خواهد که با مردم خوش‌رفتاری کنند و از خون‌هایی که پای این انقلاب ریخته شده می‌گوید. مردم را صاحب و بالای همه‌ی مقامات می‌داند و در پایان، هاشمی زیباترین لحظات عمرش را تجربه می کند.


برادر شهیدم...رایتو پس می‌گیریم...
ای خواهر شهیدم...رایتو پی می‌گیرم..
زندانی سیاسی..آزاد باید گردد...


هاشمی...هاشمی...تو نور چشم مایی...
موسوی...زنده باد... هاشمی پاینده باد...
ما اهل کوفه نیستیم...پول بگیریم بایستیم...
سلام بر هاشمی...درود بر موسوی...
موسوی...زنده باد...هاشمی پاینده باد
مرگ بر روسیه...
مرگ برچین...


فیلم‌های نماز جمعه بیست و ششم تیر ماه هزار و سیصد و هشتاد و هشت


آزاد باشیم


۲ نظر:

ناشناس گفت...

بازی سیاست همینه ....
تا دیروز یکی ملعون بود الان محبوب و ...
در عجبم از این ایران....
دیگه حرف کسی مفت هم نمی ارزه....
جالبه...این مردم عجب آدمهای جالبی هستن....
پس روزی دیگر را خواهیم دید که ملعونین دوباره محبوب شوند.چون همین احمدی نژاد در مقابل همین هاشمی رای آورد و همه خوشحال بودن..........
غم این خفته ی چند
خواب در چشم ترم می شکند

يك صداي بي‌صدا گفت...

گمان مي‌كنم آقاي هاشمي با سياست‌مداري، بازي را به سود خودش تمام كرد...هر چند كه خود بنده به هيچ وجه گمان نمي‌كردم كه ايشان اين چنين صريح صحبت كنند...قسمت خوب قضيه اين است كه ديگر خيال سبزها از جانب حمايت هاشمي راحت شد و حالا نوبت مرحله بعدي است...