گزارش کامل از درگیری های خیابان گرگان (تهران)

http://up.iranblog.com/6/1262040784.jpg

خیابان شهید سرتیپ نامجو از جمله خیابان هایی است که در ایام محرم هیئت ها و دسته های عزاداری بسیار زیادی را در خود جای می دهد. این خیابان از آغازین ساعات صبح عاشورا به روی مردمی که قصد خروج و ورود داشتند بسته بود و انتهای خیابان که به خیابان انقلاب منتهی است توسط نیروهای گارد ویژه مسدود شده بود. نیروهای گارد ویژه به سمت مردم معترضی که در حال شعار دادن بر علیه دیکتاتوری بودند از فاصله دور گاز اشک آور پرتاب می کردند و اجازه نمی دادند مردم به سمت دهانه خروجی نزدیک شوند.

حدود ساعت 10:30 صبح مردم جهت حرکت خود را به سمت میدان گرگان تغییر داده و جمعیت 80-100 نفری مردم به سمت بالای خیابان گرگان شروع به حرکت کرد. مردم در حال حرکت با شعار "ایرانی با غیرت...حمایت حمایت" از هموطنان تقاضای همراهی می کردند. مردمی که طبق معمول هر ساله در پیاده روها منتظر دیدن دسته های عزاداری بودند با دیدن جکعیت به صف معترضان پیوستند و تنها پس از طی شدن چندصد متر جمعیتی بالغ بر 2500-3000 نفر در صف معترضان قرار گرفتند و کنترل از دست نیروهای بسیج و انتظامی خارج شد.

ساعتی بعد در حالی که معترضان با رعایت نظم و در کمال آرامش شعار می دادند و به سمت میدان گرگان حرکت می کردند. با دسته ای حدود صد نفری از بسیجیان چوب و چماق به دست که حتا دست برخی شان میله های ساختمانی و شلنگ و کابل دیده می شد مواجه شدند و ایستادند و شعارهای شان را با قدرت بیشتری فریاد زدند.لحظاتی بعد بسیجی ها در حالی که از الفاظ رکیک استفاده می کردند شروع به حمله کردند و مردم برای این که کار به درگیری کشیده نشود از صحنه دور شدند اما متأسفانه چند تن از مردن به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و توسط مزدوران به داخل مسجدی که در اواسط خیابان گرگان قرار دارد منتقل شدند.

ساعت 12 خبرهای حاکی از این است که میدان امام حسین مملو از نیروهای سرکوب گر است و مردم از میدان رانده می شوند. همین امر باعث می شود تا جمعیتی هم از میدان امام حسین به خیابان گرگان اضافه شوند و به معترضانی که پراکنده هستند قدرتی دوباره بخشتند. مردم مجددن صف اعتراض را تشکیل می دهند. این بار هم نیروهای موتور سوار بسیجی به مردم حمله می کنند اما با مقاومت مردم مواجه می شوند و موتورهای شان آتش می گیرد و خودشان هم با گاز اشک آور و فلفل و باتوم حریف مردم نمی شوند و البته پشتیبانی مردم دست خالی از هم جالب است.

از صحنه های جالب این روز می توان به صحنه یی اشاره کرد که یک بسیجی در حال فرار از دست مردم است و توسط یک مرد حدود 30-40 ساله که روی ویلچر نشسته! گرفتار می شود و باعث می شود که مردم او را بگیرند و با باتوم خودش وی را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

ساعت 2 بعد از طهر دسته هایی که در خیابان گرگان و اجاره دار در حرکتند بر اثر گاز اشک آورهایی که نیروهای بسیجی شلیک می کنند دچار آشفتگی و بی نظمی می شوند و مردم با دود کردن اسفند و روشن کردن سیگار و کاغذ و همچنین سرکه به یاری همدیگر می شتابند.

در این لحظات نیروهای بسیجی که توان ایستاده گی در برابر مردم را ندارند کم کم از صحنه خارج می شوند و مردم هم به سمت دیگر نقاط درگیری حرکت می کنند.

۱ نظر:

خلیل گفت...

سلام، گزارشت ساده و عالی بود. دفاع مردم از خودشان حق مسلم است. کسی که بایستد تا کتک بخورد، ناتوانی نشان داده اما آن کس که نشان دهد می تواند بزند و بکشد، اما نمی زند و نمی کشد، طرف مربوطه را به شدت از نظر روانی تحت تاثیر قرار می دهد. همان خلع سلاح کافی است.