براي منافع حزب يا براي منافع مردم؟

در این که پس از انتخابات و بعد از آن که مردم با حضور میلیونی‌یِ خود از شخصیت‌های اصلاح‌طلبِ زندانی حمایت کردند و گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب محافظه‌کاری‌یِ قبلی را تا حدود زیادی کنار گزاردند نباید تردید کرد. گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب با اطلاع‌رسانی‌های بی‌پرده‌ی خود تا حد بسیار زیادی اعتماد مردم را جلب کرده و قسمتی از دل‌گیری‌های مردم از اصلاحات را جبران کردند. از جمله‌ی این احزاب می‌توان به حزب نوپای اعتماد ملی و بزرگ‌تریت جبهه‌ی اصلاحات یعنی جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی اشاره کرد. هم‌چنین سازمان مجاهدین اسلام، ادوار تحکیم وحدت و حزب کارگزاران سازنده‌گی نیز در این طبقه‌بندی پیش‌گامند.

اما این پرسش اذهان را پر کرده که این باز هم همان جنگ قدرت همیشه‌گی است یا این‌بار اصلاحات با کنار گذاشتن احتیاطِ پیشین و برای خواسته‌ها مردم پا پیش گذاشته. اکثر اعضای بلندپایه‌ی اصلاحات در این دوران طعم انفرادی‌های اوین را چشیده‌اند و خانواده‌های ایشان هم در کنار مردم بع اعتراضات مدنی و پرداخته‌اند و جنبش سبز هم در مقابل قاطعانه از زندانیان عقیدتی و سیاسی حمایت کرده و خواستار آزادی‌ی بی قید و شرط ایشان شده. آیا همه‌ی این گروه‌ها با اتحاد کامل پا به این مبارزه گذاشته‌اند؟ آیا برخی‌شان برای مردم آمده‌اند و برخی برای منافع حزبی و شخصی؟ آیا مردم با آگاهی و تحقیق از این احزاب حمایت می‌کنند یا از این طیف جهت هموار کردنِ راه رسیدن به خواسته‌های‌شان استفاده می‌کنند؟

هرچه هست از این نظر باید نگریست که هیچ جنبشِ مدنی ر طول تاریخ با اتحاد کاملِ سیاسی و منفعتی به پا نخواسته و همیشه کسانی و گروه‌هایی خواسته‌اند از این جنبش‌ها و اعتراضات به نفع خود و گروه‌شان سوء استفاده کنند. هرچقدر این ماجراها بیش‌تر به طول بینجامد چهره‌ها خودشان را بهتر و روشن‌تر از قبل نشان خواهند داد، همان‌گونه که در این مدت چهره‌هایی که نام و نشان‌شان سال‌هاست برای مردم روشن است در این مدت برای اندک زمانی در دل مردم جایی پیدا کردند و پس از آن بع دلیل عدم توانایی برای تحمل فشارها کنار کشیدند و به کیش خود بازگشتند.

خوب است که برای قهرمان ساختن یا چشم امید بستن به شخص یا گروهی به اقداماتِ کوتاه مدت چشم نبندیم و در درازمدت و با آگاهی‌یِ کامل کسی یا گروهی را در کنار خود بدانیم. این اشتباهات اثرات روحی و روانی‌یِ بدی بر روی هر جنبشی ایجاد می‌کند که باید با اطلاع‌رسانی‌های دقیق و دنبال کردن و تحلیل کردن و یا مراجعه کردن به تحلیل‌گران مورد اطمینان از آن جلوگیری شود.


نوروز - قسمت دوم بیانیه تفصیلی جبهه مشارکت در پاسخ به کیفرخواست دادستان معزول تهران در چهارمین دادگاه نمایشی:
عملکرد اصلاح طلبان و مخالفان آنها در طول دهه گذشته روشن است
نوروز - 19 نفر از بازداشت شدگان دعای کمیل در اوین هستند 
نوروز - واکنش مجمع روحانیون مبارز به هجمه علیه آیت‌الله موسوی خوئینی ها 
نوروز - صدور قرار مجرمیت برای هنگامه شهیدی 
ادوار - حسین کروبی: حضور کروبی در میان مردم افزایش خواهد یافت/ رفتار این اراذل متاثر از رهبران‌شان است  
ادوار - دبیر سرویس سیاسی روزنامه ایران عامل حمله به مهدی کروبی (+عکس)  
ادوار - اعتراض دانشجویان و نمایش پوسترهای جنبش سبز در مراسم سخنرانی مسئول بسیج دانشجویی کشور در دانشگاه کرمان 




آزاد باشیم

۱ نظر:

خلیل گفت...

مطلب درستی نوشتی. می فرستمت سراغ سخنرانی آقای آرمین در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در نوروز. نوروز یادداشتم را بر حرف های ایشان چاپ نکرد، اگر دوست داشتی بخوانی می توانی سری به وبلاگم بزنی.